Velkommen til gards!

I naturskjønne omgivelser finner du oss i Vasshus gardsbarnehage. Vi er heldige som har lyden av fugler og vind å lytte til når vi er ute. Uteområdet vårt er variert og romslig. Vi har klatretrær, vei til å sykle eller kjøre med trøtraktoren  på. Om vinteren aker vi på matter ned fra hauen som er en del av uteområdet vårt. Sommerstid er det kjekt å leke butikk nede i landsbyen med småhyttene.

Vasshus Gardsbarnehage skal være et godt sted å være for både små og store. Vi legger vekt på gode naturopplevelser året rundt, og er opptatt av at barna skal få et nært forhold til dyr og gårdsdrift. Vi er den eneste gårdsbarnehagen i Klepp kommune, og vi er også den eneste barnehagen med en utvidet kristen formålsparagraf. Disse to særtrekkene er med på å gjøre vår barnehage spesiell, og det er vi stolt av!

Dyrene på gården beiter ute om våren og sommeren, og beite grenser til barnehagens lekeplass. Barna får delta i stell av dyrene, det er både lærerikt og kjekt. Barna lærer seg å ta i et tak- de er gode til å arbeide! De opplever mestring, og opplever at vi setter pris på deres hjelp.

Å ri på ponnien vår Amelia er kjekt, ekstra stas når hestene er med oss på tur. Kaninene får godt stell og mye kos, geitene spiser nesten alt og det gjør jammen grisene og. Inne i fjoset trives vi godt, der er dyrene på vinterstid. Den ene delen på toppen av låven er bygget om til klatrevegg/buldrevegg. Her kan barna få utfordre seg i buldring, som er å klatre i veggen med klatretak, til en bestemt høyde. Vi har også dukkelek og billek her.
Den andre delen kaller vi for Danseloftet. Her er det god plass til musikk, dans og drama. Dette rommet brukes også til foreldremøter, personalmøter o.l.

Småland er et nytt område som ble laget våren 2016. Dette området for de yngste barnet. Her det spesielt godt tilrettelagt for de yngste både med tanke på motorikk, men også med tanke på at det de kan være litt skjermet fra det store uteområdet.

Barnehagens grillhytte er nesten daglig i bruk. Den er mellom Småland og Nøtteliten klatrepark. Her spiser vi ofte fruktmåltid, og noen ganger lunsj. Kjekt når Kari-Synnøve kommer med gitaren, og tar vi en sang, eller tre. Koselig med bål og god varme, særlig om høsten og vinteren.

Turområdet vårt "Berget" ligger ikke så langt fra barnehagen. Her trives vi kjempe godt. Gapahauken er god og ha, og på vinterstid har vi fyr i gruva og kan gå inn dit å varme oss og spise lunsjen.
I skogen har vi tau lekeplass, med slengdisse og ulike tau løyper som vi kan balansere og klatre i.

Mulighetene er mange her til gards, og sammen opplever vi mye!